Home Nieuws, u bent hier al. Aanmelden foto video links

Nieuws.
2016.....motorenshow tijdens Delfsail, 29 juni t/m 3 juli in Delfzijl. Binnenkort meer! we hopen dat veel van onze oude exposanten er nu ook weer bij zijn.
Mooie kans om gelijk Delfsail op deze manier mee te maken.

historische motorenshow 2013

17 juni 2015.
Geachte exposant / marktkraamhouder, donateur en bezoeker.

De Stichting Appingedammer BronsMotoren Museum informeert u bij deze dat de Stichting ernstige tegenwind ondervindt bij haar publieksactiviteiten.
Sinds augustus 2014 heeft de Stichting liefst vijf keer in kort geding tegenover de verhuurder van het pand gestaan en is even zo vele keren in het gelijk gesteld. Ondertussen is de huur opgezegd, zijn de dakbedekking, ramen en deuren deels verwijderd in het kader van een grondige renovatie van het pand. Een renovatie welke volgens de verhuurder 6 9 maanden zal vergen. Een lokaal bouwbedrijf meent dat dit geen maanden maar slechts werkdagen moet zijn. Sinds er begin maart een aanvang met de werkzaamheden is gemaakt liggen de werkzaamheden van de zijde van de verhuurder nagenoeg stil.
Er wordt geen vooruitgang aan de log gemeten.
Op last van de gemeente Appingedam heeft er een bouwkundige inspectie plaatsgevonden. De voorlopige conclusie is dat dit het langst durende bouwproject in de gemeente Appingedam is maar tevens dat het gebouw er nog wel honderd jaar zal staan.
Het is namelijk bijzonder deugdelijk gebouwd.
De staalconstructie is immers door Brons zelf gemaakt.
En u weet hoe lang de motoren van Jan Brons meegaan. . .
En, zou het pand van deze timmerman / motorenbouwer dan plotseling instorten?

Gezien alle perikelen weigert de gemeente dan ook een evenementenvergunning af te geven, zodat het bestuur moest besluiten, althans in 2015, gn Historische Motorenshow te organiseren.
We realiseren ons dat dit, zowel voor u, als ook de bezoekers en de inwoners van de gemeente Appingedam een grote teleurstelling zal zijn.
Uiteraard is het museum, ook nu, normaal geopend en bent u van harte welkom.

Hopelijk tot ziens bij toekomstige Historische Motoren Shows.

Wie holt de kop der veur!

historische motorenshow 2013

De bronsmotor type 2CL van Mark Jaspers uit Ottersum (LI) was speciaal op een dieplader naar Appingedam gekomen.

De site www.bronsstichting.nl heeft de volgende belangrijke kernwoorden:de Appingedammer bronsstichting zet zich in voor het behoud van de bronsmotorenfabriek en de vele bronsmotoren die er nog zijn, De bronsmotor is met zijn verstuiverbakje eenvoudiger dan de dieselmotor en werd gebruikt als stationaire motor en scheepsmotor in de kustvaart, binnenvaart , industrie maar ook in gemalen. Dit historisch erfgoed willen we goed bewaren en daaraom hebben we een bronsmuseum in de oude bronsmotorenfabriek opgericht. Het bronsmotorenmuseum begint al een echt museum te worden in Appingedam, langzaam komen er meer stationair en scheepsmotoren binnen die draaiende gemaakt worden. Ook zijn er activiteiten in de vorm van open dagen, motorenshow en motorendagen waarbij u ook het behoud van de bronsmotor kunt steunen door donateur te worden of door funartikelen zoals speldjes, boeken, vlaggen, wimpels of zelfs brons groene verf kunt kopen. Dit alles voor het behoud van de bronsmotor, bezoek ons museum , winkel en bronsarchief dus eens. De site www.motorenshow is een onderdeel van www.bronsstichting.nl en heeft als doel om info te geven over het jaarlijkse grote motorenevenement in Appingedam. De Historische Motorenshow Appingedam.nl is een jaarlijks terugkerende activiteit bij de bronsmotorenfabriek te Appingedam. Lees hier hoe u kunt inschrijven en bekijk de foto's van de vorige show.