bordje bronsstichting-stichting. rechts
Welkom U bent al op deze pagina Archief Winkel Nieuws Links
Ga naar de Historische Motorenshow Appingedam.

ontvangstruimte ontvangstruimte

De stichting.
Op 1 december 2004 gingen alle activiteiten op Bronsmotorengebied bij Waukesha in Appingedam over naar Sargasso Marine Service in Haulerwijk die al jaren lang reparaties aan Bronsmotoren deed.
Hier waren vele Bronsmotor onderdelen bij betrokken maar ook het stuk archief wat al die jaren nog in Appingedam was gebleven na de overname van Brons-Industrie in 1989.
Om dit archief vrij te maken van de activiteiten van Sargasso marine service heeft de eigenaar Anne Nijboer besloten om dit in een stichting onder te brengen.
Hierdoor blijft dit archief ten alle tijden behouden voor het nageslacht.
Motorkaarten, tekeningen en andere documentatie vindt u in dit archief en voor vele eigenaren van Bronsmotoren is het nog zeer belangrijk om een beroep te kunnen doen op deze gegevens.
U kunt ook donateur worden van onze stichting In het volgende document staan alle gegevens: -donateur.pdf, print het uit, stuur het op of geef u gewoon via de email op.

Neem dus gerust contact op als u met vragen zit.

motor UMC starten motoren in de rij

Motoren.
Bronsmotoren moeten draaien, daar zijn ze immers voor gemaakt!.
De beschikbare ruimte in de oude Bronsmotorenfabriek is al aardig opgevuld met een tiental motoren die een redelijk beeld van de ontwikkeling van de Bronsmotor geven.
Van de eerste bronsmotoren met verstuiverbakje, type D, type T, type ED en dan weer door naar de 16GV. Al deze motoren moeten in de komende tijd ook kunnen draaien dus dat is een belevenis extra voor de bezoekers.
Op onderstaande foto's ziet u 2 motoren die in ons bezit zijn, een 5Pk originele Bronsmotor en een 1D9.
Beiden nog met de verstuiverbak die de Bronsmotor zo uniek maakt.

motor 5Pk motor 1D9
URL = http://www.bronsstichting.nl

bankrekening: NL48ABNA042.16.08.935

De site www.bronsstichting.nl heeft de volgende belangrijke kernwoorden:de Appingedammer bronsstichting zet zich in voor het behoud van de bronsmotorenfabriek en de vele bronsmotoren die er nog zijn, De bronsmotor is met zijn verstuiverbakje eenvoudiger dan de dieselmotor en werd gebruikt als stationaire motor en scheepsmotor in de kustvaart, binnenvaart , industrie maar ook in gemalen. Dit historisch erfgoed willen we goed bewaren en daaraom hebben we een bronsmuseum in de oude bronsmotorenfabriek opgericht. Het bronsmotorenmuseum begint al een echt museum te worden in Appingedam, langzaam komen er meer stationair en scheepsmotoren binnen die draaiende gemaakt worden. Ook zijn er activiteiten in de vorm van open dagen, motorenshow en motorendagen waarbij u ook het behoud van de bronsmotor kunt steunen door donateur te worden of door funartikelen zoals speldjes, boeken, vlaggen, wimpels of zelfs brons groene verf kunt kopen. Dit alles voor het behoud van de bronsmotor, bezoek ons museum , winkel en bronsarchief dus eens.